Medytacja jest stanem, w którym człowiek doprowadza do pełnej kontroli świadomości. Można ją wykonywać do wewnątrz, czyli skupić się na analizie myśli i innych procesów psychicznych, bądź też na zewnątrz, czyli wprowadzić ją do codziennego funkcjonowania poprzez wzmocnienie czujności i spontaniczności w działaniu. W każdym przypadku medytacja cieszy się wieloma zwolennikami, którzy utożsamiają ją z dobrobytem psychicznym, zdrowiem i szczęściem. Szczególną techniką medytacji jest medytacja mindfulness, którą rozumieć można jako medytację uważności. 

Mindfulness w medytacji i w życiu 

medytacja mindfulnessMindfulness to najpopularniejszy sposób medytacji, który polega na koncentrowaniu się zarówno na procesach wewnętrznych, jak i zewnętrznych. Sama nazwa „mindfulness” może być rozumiana jako uważność, a więc skupienie i analiza tego, co dzieje się z naszą świadomością. Podstawą działania w tym przypadku jest koncentracja na oddechu – warto od tego zacząć pierwsze kroki. Spokojna przestrzeń, możliwość wyciszenia i skoncentrowania się na pracy brzucha w procesie oddychania pozwoli odstąpić od codziennej gonitwy myśli. Wbrew pozorom nie jest to łatwe zadanie, gdyż kilka minut w ciszy i w próbie wsłuchania się w oddech może zakończyć się tym, co jest nam znane z codziennego biegu życia – myśli o obwiązkach, o zakupach, o tym co trzeba jutro zrobić. Medytacja mindfulness jest udana wtedy, kiedy te kilka minut oddechu jest pozbawione takich myśli, a my sami potrafimy skoncentrować się tylko i wyłącznie na tej jednej czynności. Wprowadzenie medytacji do codziennego życia jest trudnym wyzwaniem, ale wykonalnym. Ważne, aby nauczyć się dostrzegać, które myśli są poza naszą kontrolą i wprowadzają chaos w psychice. Uważność na każdą z nich pozwoli stopniowo wyciszać te zbędne, a koncentrować się na tych, które nam służą. W taki sposób jesteśmy w stanie funkcjonować bez poczucia stresu, strachu, walki i bezradności. Mindfulness to stan lekkości i kontroli nad tym co myślimy i robimy, a wbrew pozorom większość osób skupionych na codziennych obowiązkach takiej kontroli nie posiada. 

Codzienna gonitwa za obowiązkami, karierą i potrzebami otoczenia powoduje utratę kontroli nas świadomym mysleniem. Myśli i działania stają się automatyczne, a my tracimy możliwość kontrolowania ich przebiegu, wyciszania tych, które powodują nadmierny stres i tym samym czujemy się nieszczęśliwi. Medytacja uważności pozwoli nam zrozumieć istotę własnej świadomości i da nam szansę żyć w zgodzie ze sobą i w szczęściu.